W dniach 19.09.- 23.09.2016r. klasa 2a o profilu humanistyczno-medialnym pod opieką ks. Pawła Chodaka i wychowawcy pana Dariusza Okonia wybrała się na wycieczkę do Warszawy. Wyjeżdżającym towarzyszyły bardzo dobre nastroje, cieszyli się, że będą mieli szansę zobaczyć nowe, ciekawe miejsca. Program opracowała nasza polonistka i nauczycielka edukacji medialnej, pani Ada Kurtycz.
Pierwszą instytucją, do jakiej się udali uczniowie, po przyjeździe i zakwaterowaniu, był Sejm. Po ciekawej wizycie, smacznym obiedzie i chwili odpoczynku, nadeszła pora na Uniwersytet Warszawski, a dokładniej Bibliotekę Uniwersytecką i campus studencki, gdzie spotkali się ze studentem wydziału prawa Błażejem Papiernikiemi. Po wyczerpującym dniu; długiej podróży i kilku godzinach intensywnego zwiedzania uczniowie udali się na zasłużony odpoczynek w zaprzyjaźnionej Agrykoli.
We wtorkowy poranek, zaraz po śniadaniu uczniowie ruszyli śladami Kolumbów, aby poznać historię liceum im. Stefana Batorego. Następnie udali się na spotkanie z przewodniczką, panią M. Szablewską przy Grobie Nieznanego Żołnierza, gdzie trafili na zmianę warty, skąd ruszyli przez Krakowskie Przedmieście, Stare Miasto do Zamku Królewskiego. Najciekawszym dla mnie było spotkanie z przewodniczką, która oprowadziła nas śladami ?Lalki? Bolesława Prusa, a potem interesująco opowiadała o Zamku Królewskim. Przewodniczka zainteresowała mnie wszystkim, o czym mówiła; dowiedziałam się też kilku ciekawostek, do których sama bym się nie dokopała- podsumowała spotkanie Martyna Rubin. Po zwiedzaniu z przewodniczką głodni i spragnieni odpoczynku wrócili do schroniska na smaczny obiad. Późnym popołudniem wybrali się na bardzo ciekawą lekcję do Teatru Narodowego, o której jedna z uczennic, Maria Wojtaś mówi: możliwość poznania pracy nad spektaklem od strony zaplecza oraz zobaczenie poszczególnych miejsc teatru było niezwykle fascynującym doświadczeniem. Podczas tej prezentacji uzyskałam także parę informacji dotyczących zadań reżysera, aktora, scenografa i inspicjenta. Po tym krótkim wprowadzeniu z zachwytem zasiadłam w fotelu, aby bacznie przyjrzeć się wystawianej sztuce. Nela Zommer o obejrzanym wieczorem spektaklu z E. Olszówką, J. Gajosem i M. Kożuchowską powiedziała: Moim zdaniem najlepszą atrakcją na tej wycieczce była wizyta w Teatrze Narodowym, gdzie zobaczyliśmy przedstawienie pt.: ?Kotka na gorącym, blaszanym dachu? z mistrzowskimi kreacjami wybitnych warszawskich aktorów w rolach głównych.
W środę dzień rozpoczął się od tajników dziennikarstwa radiowego w Centrum Radiowym przy. Al. Niepodległości, po czym uczniowie udali się na ul. Woronicza do Telewizji Polskiej, gdzie odbyli lekcję z edukacji medialnej. Mogli tam poznać pomieszczenia reżyserskie, pracownie dekoracji oraz studia telewizyjne. Ciekawie wypowiada się na temat tej wizyty Kasia Żmuda: Dużym doświadczeniem była dla mnie lekcja w telewizji polskiej, gdzie zobaczyliśmy magię i iluzję telewizji, goszcząc w studio ,,Pytanie na śniadanie” oraz ,,Jaka to melodia”. Po aktywnym przedpołudniu i obiedzie, przyszedł czas na poznanie Centrum Historii i Kultury Żydów Polin. Wizytę tam na pewno zapamięta Oliwia Lebiecka: najbardziej interesującym miejscem, które udało się nam zobaczyć w Warszawie było Muzeum Żydów Polskich. Już widok budynku wzbudził we mnie podziw i nadzieję na ciekawie spędzony czas. Podczas pobytu tam, dzięki wspaniałej przewodniczce, udało nam się przybliżyć historię narodu żydowskiego. Ciekawe eksponaty spowodowały, że mogłam poznać codzienne życie Żydów, zarówno w czasie wojny, jak i kilka wieków wcześniej. Stąd uczniowie udali się na warszawskie Powązki, czym zakończyli trzeci dzień wycieczki.
Czwartek to dzień poznawania historii II wojny światowej na Pawiaku i w Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie tematem przewodnim była ?Sprawa powstania warszawskiego ? międzynarodowy i polityczny kontekst wybuchu, przebiegu i konsekwencji?. Dla wielu uczniów w tym dniu ważnym przeżyciem była wizyta w mokotowskim więzieniu. Krzysztof Pełka stwierdził: wśród wielu wartościowych miejsc, które wraz z klasą zobaczyłem w Warszawie, uważam, że na szczególną uwagę zasługuje więzienie mokotowskie. Profesjonalne opisanie budynku przy ulicy Rakowieckiej oraz jego historii przez jednego z funkcjonariuszy, pozwoliło głębiej wczuć się w klimat tego miejsca. Do dodatkowych refleksji skłonił mnie również widok cel, odrestaurowanych po wojnie tylko w niewielkim stopniu i wyobrażenie tego, w jakich warunkach przetrzymywano więźniów podczas II wojny światowej. Bartosz Rogowski dodał: widok prywatnych rzeczy więźniów, cel, w których przebywali, opis tortur, przez jakie przechodzili, a mimo to dalej heroicznie starali się bronić naszej ojczyzny, otworzył nam oczy, jak dużą cenę poświęcili Ci ludzie dla wolnej Polski.
Po pełnym wrażeń kolejnym dniu zmęczeni uczniowie wrócili nocnym pociągiem do Szczecina. Ola Sutek podsumowała wyjazd: wycieczkę do Warszawy uważam za bardzo udaną, chętnie pojechałabym jeszcze raz.
Opinie zebrała
Ada Synówka klasa IIa